In dat geval kun je jouw bank niet meer verzoeken om het bedrag terug te storten op je bankrekening. Afhankelijk van de manier waarop je de overboeking hebt gedaan, kun je je geld soms wel terugkrijgen, maar hoe?
Je hoeft dan zelfs geen reden op te geven en krijgt gewoon je geld terug. Als je het niet eens bent met een afschrijving, dan krijg je dat geld dus gewoon terug. Let wel op, want als je een betalingsverplichting hebt bij een bedrijf en het geld terug laat storten, dan blijft de rekening nog wel open staan.
Zeg dus altijd eerst het abonnement of de dienst bij het bedrijf in kwestie op. Als zij onterecht afgeschreven hebben, dan sta je natuurlijk in je volste recht om het geld terug te boeken.
Ook al is het geld van je rekening afgeschreven, je geld wordt binnen een aantal werkdagen automatisch teruggestort op je rekening (bij Nederlandse banken).
Als je hebt overgemaakt naar een buitenlandse bank, dan kan het langer duren. Krijg je je geld niet terug? Neem dan contact op met de bank in kwestie.
Een dergelijke overboeking is niet automatisch ongedaan te maken. Je moet hiervoor persoonlijk contact opnemen met degene naar wiens rekeningnummer je het geld hebt overgemaakt.
Als je geen telefoonnummer, e-mailadres of andere contactgegevens vindt, neem dan contact op met de bank waar het rekeningnummer bij hoort. De ontvanger van jouw geld, moet het zelf terugboeken naar jou.
Probeer de contactgegevens te vinden, of neem contact op met de bank. Zij mogen geen contactgegevens geven, maar kunnen wel als tussenpartij bemiddelen. Wat vaak ook werkt, is een paar cent over te maken en daarbij in de omschrijving te melden of te vragen het bedrag van de andere overboeking terug te storten.
Krijg je het geld echt niet terug? Dan kun je naar de rechter stappen. Degene wie jouw geld onterecht ontvangen heeft, is namelijk wettelijk verplicht om dit aan jou terug te betalen. Zo’n procedure kost wel geld, dus dit is alleen aan te raden als het bedrag de moeite waard is.